Rabu, 18 Mac 2009

HIDUPKAN SEL OTAK KANAN

Penyelidikan saintis mendapati otak kiri bertugas dalam mengingati ilmu, data dan fakta; menggunakan fikiran logic, bahasa, matematik, menganalisis, berfikir mengikut urutan dan lain-lain kegiatan yang berbentuk akademik.

Otak kanan pula melibatkan imaginasi, khayalan, berfikir secara kreatif, irama, emosi, ilham, intuisi, gerak hati, warna, muzik, berfikir secara keseluruhan dan lain-lain aktiviti yang seumpama dengannya.

Sebagaimana tangan harus digunakan kedua-duanya untuk mendapat gerak-laku yang terbaik, demikian juga otak. Kita diberikan dua telinga untuk menyeimbangkan pendengaran, diberi dua mata untuk lebih fokus, diberikan dua kaki untuk lebih pantas, kita juga diberikan dua otak untuk lebih berfungsi sebagai insane yang stabil, pintar dan seimbang.

Bagaimanapun, otak kanan yang kuat menjadi kurang bermakna jika memiliki otak kiri yang lemah. Jadi, kita perlu meningkatkan fungsi otak kanan tanpa mengabaikan otak kiri.

Bagaimanakah otak kanan boleh dikuatkan? Dalam perkataan lain, bagaimanakah sel-sel otak kanan boleh dihidupkan? Ada banyak cara dan disarankan supaya kita banyak melakukan aktiviti yang menggabungkan potensi penglihatan, gerak geri jari, bahasa tubuh dan juga pendengaran.

1. Hayatilah kisah sejarah. Mengapa sejarah? Sejarah membebaskan minda kita mereka gambaran-gambaran silam mengikut pengetahuan yang tersimpan olehnya. Membina gambaran ini datangnya dari otak kanan.

2. Bebaskan kejumudan anda dengan mengambil tahu hal-hal semasa dan sekeliling.

3. Memberikan saranan kendiri ataupun bermonolog.

4. Banyakkan mencuba sesuatu yang berhalangan seperti ekspedisi, mengembara, bermain computer game dan aktiviti-aktiviti lasak.

5. Sertai seminar, forum, pameran, ekspo dan cari peluang agar suara anda di dengar.

6. Menatap, merenung dan membaca al-Quran.

7. Cuba berfikir secara kreatif, analitis ataupun lateral.

8. Sering melakukan latihan pendengaran, penglihatan, pergerakan, penghiduan dan merasa secara imaginasi.

9. Bertafakur dan berfikir tentang makhluk ALLAH dan alam semesta.

10. Bermain catur atau sesuatu yang mencabar minda.

11. Suka berfikir dengan bertanya kepada diri sendiri dengan menggunakan kata kunci Asibidibam-apa, siapa, bila, di mana, bagaimana dan mengapa.

0 comments:

Pelawat

Load Counter

  © Blogger template 'Personal Blog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP