Jumaat, 9 Januari 2009

Mimpi Atau Realiti???

-19 NOVEMBER 2008, 6;26 a;m, RABU-

ASSALAMUALAIKUM…..

AKU TAKUT!!!!!!!!!!!!!!!!!! Masih terbayang-bayang lagi di kepala ku, tibe2 air yang pasang menenggelamkan keluarga aku yang tersayang, mak, abah, kakak dan adik perempuan aku, bersama-sama beberapa umat Islam lain sewaktu tidur di atas satu batu di satu tempat lapang. Tempat tu seperti tempat air terjun, bawah satu jambatan, tempat yang teduh, tempat yang lapang, ade jugak beberapa orang tengah tidur, termasuk mak, abah, kakak dan adik perempuan aku, termasuk jugak aku. di bawah batu2, di bawah jambatan ade air.. itu kan tempat air terjun, memang la ade air, tapi air tu tenang jer.. arghh!!! Tak dapat aku bayangkan dengan kata2 macam mana tempatnya.. kalo ade orang yang ingin lukiskan tempat yang aku ceritakan, mungkin aku boleh ceritakan dengan lagi terperinci… .. Di sebelah sana jugak, ade beberapa orang sedang khusyuk melakukan ibadat kepada ALLAH.. bersolat, berzikir.. aku kire semua yang berada di tempat tu adalah orang ISLAM… semua berpakaian serba putih.. yang perempuan semua lengkap bertelekung… tibe2 aku sedar dari tidur, suasana sunyi walaupun ramai yang sedang melakukan aktiviti mereka sama ada secara bersendirian ataupun beramai-ramai.. aku bangun dan berjalan di kawasan sekeliling, di tempat orang yang sedang melakukan ibadat, sedang bersolat.. sedang aku leka melihat seorang yang berjanggut panjang melakukan solat.. tibe2 aku tersentak!! Aku lihat beberapa orang yang berpakaian serba putih dihanyutkan air, aku lihat ada yang seperti sedang tidur, tenang jer wajahnya.. mereka terbaring di atas batu, batu tu yang menghanyutkan mereka mengikut arus air yang tenang itu.. batu itu terapung, dihanyutkan air semakin menghampiri tempat beberapa orang yang sedang tidur tadi.. tenang jer arusnye namun cukup kuat untuk meruntuhkan batu konkrit.. kemudian, batu konkrit yang menampung batu2 besar tadi tibe2 runtuh dan hampir meneggelamkan semua yang sedang tidur tadi.. aku tengok, kemudian berlari ke arah ahli keluarga aku, untuk mengejutkan mereka dan memberitahu apa yang aku lihat.. aku sempat mengejutkan kakak aku namun langsung tiada tindak balas.. aku kesal… tibe2 air telah sampai ke atas tempat yang orang2 sedang tidur, aku berlari ingin mengejutkan mak dan abah aku.. namun, arus itu terlalu tinggi sehingga hampir menenggelamkan aku.. aku lihat beberapa orang yang sedang melakukan aktiviti tadi kelam kabut menyelamatkan diri, namun beberapa orang yang sedang tidur tadi seolah2 redha dengan arus yang ingin menenggelamkan mereka.. aku terus berlari ke tempat selamat sambil mata ku sudah berlinang air mata dan memanggil mak, abah, kakak dan adik…

Tibe2 aku terjaga… ya ALLAH!!! Aku bermimpi rupanya.. aku tengok jam di skrin telefon bimbitku.. jam menunjukkan pukul 5.49 pagi.. ku kira sekejap lagi azan subuh akan berkumandang, namun bilik mak dan abah aku dah cerah di terangi cahaya lampu.. aku tau mak aku dah bangun dan sedang bermunajat kepada ALLAH… itulah rutin harian orang tua ku.. walaupun ku kira usia mak belum pon sampai separuh abad, namun mak rajin bersolat dan berpuasa sunat, selalu ke pengajian membetulkan bacaan al-Quran, dan pergi ke ceramah2 agama.. itulah rutin mak aku sebagai seorang suri rumah sepenuh masa.. mak seorang yang rajin menuntut ilmu agama.. kalau nk di bandingkan dengan aku.. nama jer pelajar sekolah agama, bakal ustazah, insyaALLAH.. namun selalu tertipu dengan keduniaan… abah aku masih lagi bekerja untuk menyara 2 orang adik aku yang masih bersekolah…

Badan aku seram sejuk mengingatkan mimpi yang baru sebentar tadi aku alami.. aku amat menyayangi keluarga aku.. di usia aku awal 20-an, masih memerlukan kasih sayang dan mebuntukan semangat serta sokongan mak dan abah.. saban waktu aku sms mak dan abah mintak nasihat dan supaya mereka mendoakan aku berjaya dalam pelajaran dan hidup.. aku masih belum bersedia menerima kehilangan mereka.. lama aku termenung memikirkan mimpi tadi, mungkin ade sesuatu dari mimpi tu.. walaupun sekadar mimpi.. ade jugak orang kate mimpi tu satu petanda, ade jugak yang berpendapat mimpi tu hanya mainan tidur.. aku ambil semuanya sebagai satu iktibar.. saat azan dilaungkan, aku bingkas bangun menunaikan tuntutan Ilahi, mengerjakan solat subuh, dan bertaubat kepada ALLAH atas dosa yang telah aku lakukan… aku sedar, sejak dua hari lalu aku dah melakukan dosa besar.. aku insaf.. aku bertaubat.. syukur aku masih diberi kesempatan untuk bertaubat.. kalo aku mati sebelum sempat aku bertaubat dari dosa besar yang telah aku lakukan… Nauzubillah!!!

0 comments:

Pelawat

Load Counter
Terdapat ralat dalam alat ini

  © Blogger template 'Personal Blog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP